معراج نودز،آموزش،فروشگاه

آسم را بهتر بشناسیم

مطمئنا شما هم بارها با كسانی روبه‌رو شده‌اید كه در مواقع خاص دچار تنگی نفس می‌شوند. شاید بارها از خود پرسیده‌اید چطور این بیماری را می‌توان درمان یا از آن پیشگیری كرد.

 

این بیماری بسیار شایع است و در خانم‌ها بیشتر دیده می‌شود. عوامل مختلفی در ایجاد و پایداری بیماری آسم نقش دارند. 

 

هر چند وراثت یكی از جنبه‌های مهم آسم است، ولی

 



:: موضوعات مرتبط: مقالات پزشکی، ،
:: برچسب‌ها: آسم, بیماری ها, هلال احمر, امداد,
نويسنده : قاسم محمودی مقدم


طراحی اردوگاه

طراحی اردوگاه به درخواست اکانت ناشناس

هدف از احداث اردوگاه واسکان موقت

ایجاد فضایی امن مناسب جهت اسکان اضطراری و موقت بازماندگان یک حادثه

انواع اردوگاه از نظر طراحی

۱ - ستونی           ۲ - بلوکی

انواع اردوگاه از نظر جمعیت ساکن

۱ -کوچک     ۲ - متوسط     ۳ - بزرگ

انواع اردوگاه از نظر مدت زمان استفاده

۱ - کوتاه مدت          ۲ - بلند مدت

تعدادنفرات نفرات در هر اردوگاه بزرگ حداکثر ۱۰۰۰ نفر به دلیل کنترل و توانایی تامین و تقسیم اقلام

هرگز نباید دو اردوگاه در کنار یکدیگر ساخته شود به دلیل انکه درصورت ایجاد هرگونه اقتشاش یا بیماری در یک اردوگاه سریعا به اردوگاه کناری منتقل می شود

زمین مناسب جهت احداث اردوگاه

۱ - مسطح و دارای شیب ۳ درجه جهت راکد نماندن آبها

۲ - نزدیک به محل باشد چون اکثر بازماندگان تمایل به ترک محل سکونت خود ندارند

۳ - نزدیک به راههای اصلی جهت رساندن امکانات

۴ - دور از رودخانه ها و آبهای راکد به دلیل طغیان رودخانه و وجود پشه ها

۵ - در دامنه و شیب کوهها نباشد

۶ - زمین آن سنگلاخ نباشد

۷ - زمین اردوگاه سفت و به شکلی باشد که اب را به داخل خود جذب کند

۸ - دور از مکانهای دفن زباله و فاضلاب باشد

۹ - دور از مکانهای صنعتی باشد

۱۰ - در مکان بادگیر نباشد ( مکانهایی که باد شدید می وزذ)

اردوگاه ستونی چیست

هرگاه به دلیلی نتوانیم زمینی مناسب جهت اردوگاه بلوکی پیدا کنیم و یا مدت زمان استفاده آن کم باشد و یا بخواهیم اردوگاه در محل حادثه با شد از ای نوع طراحی استفاده می کنیم این اردوگاه به شکلی است که در دو طرف یک راه اصلی اقدام به ایجاد اردوگاه نموده و چادر ها را در دوطرف و پشت سرهم احداث می کنیم این اردوگاه برخلاف سادگی ایجا مشکلاتی چون عدم نظارت کافی و کنترل را دارد

اردوگاه بلوکی چیست

اردوگاه بلوکی برخلاف اردوگاه ستونی از یک زمین مناسب برخورداراست که کلیه شرایط ذکر شده انتخاب زمین اردوگاه را دارد و  دارای خیابان اصلی و فرعیست

خیابان اصلی بین بلوکها و خیابان فرعی بین چادر ها در هربلوک است

عرض خیابان یا راه اصلی بین ۸ تا ۱۰ متر است

کلیه امکانات شامل انتظامات - قرنتینه - درمانگاه - اتاق ملاقات - انبار - محل اسکان امدادگران- پارکینگ خودروها باید در قسمت ورودیه اردوگاه باشد

ورود هر فرد جدید به اردوگاه باید پس از کنترل و قرنتینه امکان پذیر است به دلیل کنتر بیماری ها

در هر بلوک علاوه بر وجود سطل زباله در هر چادر باید یک سطل بزرک به ظرفیت ۲۰۰ لیتر باشد

مکان دفن زباله باید خارج اردوگاه  و سوزانده شود - درجهت باد نباشد که به دلیل وجود پشه ها و بو

در هر بلوک باید علاوه بر سکوی اب اشامیدنی مکانی برای شستشوی ظروف باشد


نويسنده : قاسم محمودی مقدم


ظهور
1171سالست كه مردى منتظر313مرد است مانده ام مردشدن چقدر زمان ميبرد.ميلاد آقا امام زمان(عج)مبارک
نويسنده : قاسم محمودی مقدم


قارچهاي پوستي

اين نوع بيماريهاي پوستي نقاط مختلفي مثل پوست، مو و ناخن را در گير مي كند، از علائم بيماري ايجاد لكه هاي قرمز، خارش، پوسته پوسته شدن آن و همچنين گاهي اوقات حالت رطوبت و له شدگي مي باشد.(مخصوصاً قارچ پا) اين بيماري بر اساس مناطق درگير تقسيم بندي مي شود.

  

الف: قارچ سر (كچلي)

بيماري مسري بوده و ساقه مو را درگير مي كند و در كودكان شايع مي باشد.

 

علائم:

ديده شدن لكه هاي قرمز و پوسته ريزي در ناحيه مبتلا.

 

درمان:

 حتماً بايستي به پزشك مراجعه شود و شخص اگر به موقع درمان شود مجدداً مو در مي آورد.

 

ب: قارچ پا

اين حالت در كساني كه پاهايشان بيشتر در محيط مرطوب قرار مي گيرد ايجاد مي شود و بيشتر انگشت شصت و دوم را درگير مي كند، خارش ازعلائم مهم آن است. اين بيماري بيشتر در مورد ورزشكاران و سربازان كه به مدت طولاني پاهاي آنها در محيط مرطوب قرار دارد اتفاق مي افتد.

 

ج: قارچ ناخن

در اين حالت ناخنها كدر مي شود و بد شكل و ضخيم شده و به سادگي مي شكند. طول مدت درمان بسيار طولاني است و حتي ممكن است تا يك سال به طول انجامد.

 

نكته مهم در درمان قارچهاي پوستي:

از خود درماني در بيماريهاي پوستي جداً خودداري كنيد. چون علائم ظاهري آن تغيير كرده و منجر به عدم تشخيص قطعي شده و در درمان واقعي مشكل به وجود مي آيد. همچنين در پوست ملتهب خون رساني بيشتر صورت مي گيرد و اجزاي سيستم ايمني در آن ناحيه بيشتر وجود دارد، بنابراين مصرف ماده خارجي باعث به وجود آمدن حساسيت به دارو مي شود.


نويسنده : قاسم محمودی مقدم


تسكين سر درد در 7 حركت

اكثر ما پس از يك روز كاري پرمشغله دچار سردرد، خستگي و بي‌حوصلگي مي‌شويم بدون آن‌كه بدانيم تنها با يك ماساژ ساده مي‌توانيم بر همه اين عارضه‌ها غلبه كنيم.




سردرد تنها عارضه‌اي‌ نيست كه پس از خستگي و استرس كار روزانه در انتهاي روز به سراغ افراد مختلف مي‌آيد. علاوه بر سردرد، بي‌حوصلگي، انقباض و اسپاسم‌هاي عضلاني به‌ويژه در ناحيه گردن و احساس كوفتگي نيز از ديگر عوارض فعاليت و كار روزانه در ساعت‌هاي زياد و بدون وقفه است. خوشبختانه براي برطرف شدن اين عارضه و تسكين سردرد و از بين رفتن اسپاسم‌هاي عضلاني راه حل ساده‌اي وجود دارد كه اجراي آن در منزل مي‌تواند خستگي و سردرد ناشي از يك روز كاري پر‌مشغله را از شما دور كند. تنها كافي است اين ماساژ را ياد بگيريد و مرحله به‌مرحله روي سر، گردن و شانه اعضاي خانواده اجرا كنيد.




ساكت‌ترين اتاق را انتخاب كنيد


براي شروع ماساژ بهتر است خلوت‌ترين و ساكت‌ترين اتاق خانه را انتخاب كنيد. انتخاب مكاني مناسب و آرام يكي از فاكتورهاي اساسي براي ارائه ماساژي موثر و پرفايده است. هر چه محيط آرام‌تر و هواي پاكيزه و اكسيژن داشته باشد مي‌تواند كمك بيشتري به تخليه استرس، فشارها و تنش‌هاي عصبي فرد كند. در صورتي كه فضاي ماساژ و شيوه ارائه ماساژ صحيح و مناسب باشد فرد، علاوه بر آن‌كه با تسكين سردرد و كاهش دردهاي ناشي از اسپاسم عضلاني در ناحيه گردن روبه‌رو مي‌شود بلكه احساس بهتري در دم و بازدم و دريافت اكسيژن محيط خواهد داشت. براي اين كار نياز به محيطي آرام، يك صندلي راحت و موسيقي آرام براي آرامش بيشتر فرد داريد.






عضلات شانه را ريلكس كنيد


براي شروع ماساژ از فرد بخواهيد كه روي صندلي بنشيند. براي او توضيح دهيد كه درصورتي كه ميزان فشار انگشتان شما به روي بدنش موجب بروز درد در آن ناحيه مي‌شود، شما را فورا با خبر كند. در اين شرايط او آماده است تا ماساژ را دريافت كند بنابراين براي شروع از عضلات شانه او شروع كنيد. براي اين كار كافي است سرانگشتان هر 2 دست را روي شانه فرد قرار داده و با كمك هر 2 انگشت شست فشارهايي را از پايين به سمت بالا در 2 سوي شانه تكرار كنيد. حركت انگشتان شست بايد از پايين به سمت گردن باشد. در اين مرحله بايد تمامي عضلات شانه را تا زير خط يقه لباس به‌خوبي و با همين شيوه ماساژ دهيد.






انقباض عضلات شانه را برطرف كنيد


در اين مرحله نيز همانند مرحله قبل با كمك هر 2 دست و اين‌بار با حركت‌هاي گرد و دوراني 2 انگشت شست به تخليه استرس و تنش‌ها كه منجر به بروز انقباض‌هاي عضلاني در ناحيه كتف و شانه مي‌شوند، كمك كنيد. اين ماساژ‌ها نيز عضلات ناحيه شانه و كتف را تا زير خط يقه لباس در بر مي‌گيرند. به اين ترتيب با اجراي اين 2 مرحله از ماساژ، عضلات ناحيه شانه فرد خون‌رساني بهتري را در اين ناحيه احساس مي‌كنند و با تخليه تنش‌ها و انقباض‌ها به مرور آرام و ريلكس مي‌شوند.






تسكين درد گردن با ماساژ




براي تسكين درد گردن كه ناشي از اسپاسم‌هاي عضلاني در اين ناحيه است كافي است از 2 انگشت شست براي ارائه اين ماساژ استفاده كنيد. در اين حالت گردن فرد را ميان هر 2 دست گرفته و 4 انگشت هر 2 دست را روي گردن او قرار دهيد. سپس با كمك 2 انگشت شست به ماساژ آرام عضلات گردن بپردازيد. بهتر است اين ماساژ به‌صورت دوراني و آرام باشد. اين ماساژ را بايد دقيقا روي عضلاتي كه بين خط يقه و خط رويش موي فرد قرار دارند، اجرا كنيد. مراقب باشيد فشاري كه به عضلات ناحيه گردن بيمار وارد مي‌كنيد در حدي باشد كه او احساس ناراحتي و درد نكند.









خستگي را از شانه‌ها دور كنيد


در اين مرحله كافي است ساعد خود را روي شانه فرد قرار دهيد به‌گونه‌اي كه كف دست‌هاي شما به سمت زمين باشد.

در اين مرحله آرام ساعد را به‌سمت بيرون بچرخانيد به‌گونه‌اي كه بتوانيد كف دست‌ها را ببينيد. اين مرحله را چند بار روي شانه‌هاي فرد تكرار كنيد. سعي كنيد از عضلات نزديك گردن شروع كرده و اين حركت را به سمت عضلات خارجي شانه هدايت كنيد تا تمام خستگي‌ها و تنش‌ها را از عضلات شانه به‌طور كامل خارج كنيد.






اين ناحيه را 3 بار ماساژ دهيد


در اين مرحله لازم است با كمك دست راست خود پيشاني فرد را نگه داريد و دست ديگرتان را پشت گردنش قرار دهيد به‌گونه‌اي كه انگشتان دست شما گردن را در بر بگيرند. در اين حالت با حركت آرام دست خود را از سمت پايين به سمت بالا هدايت كنيد و سعي كنيد خيلي آرام فشار خفيفي را بر عضلات اين ناحيه وارد كنيد و آرام‌آرام به ماساژ اين ناحيه بپردازيد. اين كار كمك مي‌كند تا جريان خون در اين ناحيه تقويت شده و انقباض عضلات در ناحيه گردن نيز به حداقل ميزان خود برسد.






تقويت گردش خون در سر


براي تقويت جريان گردش خون در ناحيه سر و از بين بردن دردهاي ناشي از خستگي و انقباض عضلات ناحيه سر و گردن كافي است از انگشتان هر 2 دست كمك بگيريد و با كمك آن‌ها درست مثل حالتي كه موهاي خود را در حمام شامپو مي‌كنيد به ماساژ سر و موها بپردازيد. در اين حالت بايد دقت كنيد كه از بند دوم انگشتان دست كمك بگيريد تا ماساژ نرم و لطيفي را به عضلات و پوست سر ارائه كنيد. اين كار موجب تخليه تمام انرژي‌هاي منفي و تنش‌هاي يك روز كاري شده و آرامش ويژه‌اي را به فرد هديه مي‌كند. 


نويسنده : قاسم محمودی مقدم


بافلفل سیاه به جنگ چربی بروید

فلفل سیاه به دلیل داشتن ماده "پپرین" که موجب طعم تند فلفل می‌شود، تشکیل سلول‌های جدید چربی را متوقف می‌کند و خاصیت ضد چربی دارد.

 

به نقل از ایسنا، تحقیقات گذشته نشان می‌دهد که فلفل سیاه علاوه برداشتن مزیت‌های بسیار بر سلامتی، میزان چربی جریان خون را کاهش می‌دهد.

 

اکنون محققان طی تحقیقات آزمایشگاهی و مدل‌های کامپیوتری دریافتند که «پپرین» در فعالیت ژنی که مسؤول کنترل تشکیل سلول‌های جدید چربی است، دخالت می‌کند.

 

«پپرین» همچنین ممکن است فعالیت‌های زنجیره‌ای متابولیکی که در حفظ کنترل چربی نقش دارد را هدف قرار دهد.

 

پژوهشگران معتقدند که این یافته باعث استفاده وسیع از عصاره پپرین یا فلفل سیاه در جنگ با چربی و سایر بیماری‌های مربوطه خواهد شد.

 


نويسنده : قاسم محمودی مقدم


سخن روز
صدور هیچ گذرنامه و ویزایی لازم نیست وقتی به خدا پناهنده می شوید سازمان امدادونجات هلال احمر
نويسنده : قاسم محمودی مقدم


علائم گرمازدگی و درمان آن

علائم گرمازدگی چیست؟

در مطلب قبل در مورد عواملی که باعث گرمازدگی می شوند و افرادی که بیشتز از سایر افراد در معرض خطر گرمازدگی هستند ، صحبت کردیم.

این علائم شامل : پوست خشک و داغ – عدم تعریق – پوست ابتدا قرمز شده و سپس رنگ پریده یا کبود می شود – تنفس کوتاه و سریع – نبض سریع و ضعیف – افزایش دمای بدن به بیش از 40 درجه – سردرد – گرفتگی عضلات – گشادی مردمک چشم – علائم روحی و روانی آن شامل : زدن سخنان بی ربط ، گیجی ، رفتار پرخاشگر، آشفتگی و هیجان، توهم– بی حالی ، رخوت و بی حسی ( واکنش های بدن بیش از حد آرام و آهسته می شود ) و تشنج است.

علائمی که نشان می دهد در معرض گرمازدگی هستید، شامل :

ضعف و خستگی – کشیدگی و درد عضلات – استفراغ و تهوع – پوست رنگ پریده و چسبناک– دمای طبیعی بدن – گرفتگی عضلات – سرگیجه – ضعف و غش – ادرار زرد تیره یا نارنجی – سردرد و اسهال است.

تشخیص گرمازدگی

پزشک علائم شما را بررسی کرده و میزان فشارخون و دمای بدن شما را اندازه می گیرد.

دماسنج مقعدی بیشتر از دماسنج دهانی در این موارد کاربرد دارد. در این حالت پزشک نمونه ادرار و خون شما را با تجویز آزمایش های مربوطه بررسی می کند.

درمان گرمازدگی

درمان عوارض مرتبط با گرمازدگی بستگی به شدت آن دارد.

درمان فوری گرمازدگی

گرمازدگی یک فوریت پزشکی است. اگر دیدید کسی دچار گرمازدگی شده، فوراً یک آمبولانس خبر کنید یا هر چه سریع تر او را به نزدیک ترین بیمارستان برسانید.

اولین اقدام ، کاهش هر چه سریع تر دمای بدن فرد است.

بنابراین اولین کاری که شما باید انجام دهید این است که :

1- لباس های فرد را درآورده و بدن او را در آب سرد فرو برید. اگر چنین امکانی وجود نداشت، با استفاده از یک پارچه یا حوله یا اسفنج ، بدن فرد را با آب سرد خیس کنید یا اینکه قطعات یخ را به آرامی به بدن فرد بمالید.

اگر مقدار آبی که در اختیار دارید کم است، ابتدا سر و گردن او را خنک کنید. تکه های یخ را روی گردن ، زیر بغل و کشاله ران او قرار دهید. توسط یک تکه کاغذ یا حوله یا پنکه ، او را باد بزنید.

2- بعد از حمام گرفتن ، فرد را در مکان خنکی قرار دهید.

3- پاهای فرد را در محل بالاتری نسبت به بدن او قرار دهید تا جریان خون بیشتر به طرف سر او برود.

4- دست ها و پاهای فرد را ماساژ دهید تا خونی که خنک شده ، به سمت مغز و مرکز بدن او برود.

5- اگر شخص به هوش است، او را تشویق کنید تا کم کم آب یا یک نوشیدنی خنک بنوشد. ولی اگر شخص بی هوش باشد، نمی توانید این کار را انجام دهید، بنابراین همانطور که گفتم بدن او را خنک کنید تا وقتی به هوش آمد، آب بنوشد.

6- وقتی بدن فرد خنک شد، هر 10 دقیقه یک بار دمای بدن او را از طریق مقعد اندازه گیری کنید تا دمای بدنش کمتر از 5/38 درجه سانتیگراد نشود.

هنگامی هم که بدن فرد را در آب سرد فرو می کنید، باید مراقب باشید تا دمای بدنش کمتر از 5/39 درجه نشود. اگر هم دماسنج در اختیار نداشتید، تا وقتی که با لمس کردن بدن او احساس می کنید خنک نشده، عمل خنک کردن را ادامه دهید. ولی به محض خنک شدن بدن فرد ، عمل خنک کردن ( در آب سرد یا به شکل دیگر ) را متوقف کنید و اگر دمای بدن او مجدداً افزایش یافت، عمل خنک کردن را از نو شروع کنید.

مراقبت بیمارستانی از فرد گرمازده :

در بیمارستان امکانات بهتر و روش های دقیق تری برای کنترل دمای بدن وجود دارد. در آنجا دمای مرکزی بدن به طور مرتب کنترل می شود تا فرد دچار افت ناگهانی دمای بدن ( هیپوتِرمی ) نشود. آزمایشات خونی برای تعیین مقدار نمک و سایر املاح موجود در خون انجام می شود و مایع درمانی برای حفظ تعادل الکترولیت ها و آب بدن صورت می گیرد.

بعد از اولین گرمازدگی بایستی برای مدت چند هفته مقدار آب و نمک بدن و نیز عوارضی مثل ناتوانی کلیه کنترل شود . بعد ازاین حالت برای چند هفته، تغییرات دمایی بدن رخ خواهد داد که طبیعی است.

درمان ضعف و گرفتگی عضلات ناشی از گرمای زیاد :

معمولاً این عوارض را می توان در منزل درمان کرد.

- فرد باید در محل خنکی در منزل استراحت کند، لباس های نازک و نخی بپوشد، لباس های اضافی خود را در آورد، بدن خود را با آب سرد بشوید یا بوسیله یک حوله خنک مرطوب نگه دارد یا تکه های یخ را به بدن خود بمالد.

- همچنین از کولر یا پنکه برای خنک کردن خود استفاده کند.

- یک نوشیدنی خنک ، حاوی نمک بنوشد. مثلاً یک قاشق چایخوری یا مرباخوری نمک را در یک لیتر آب حل کند و در طی یک ساعت کم کم آن را بنوشد. همچنین می تواند یک قاشق غذاخوری شکر یا پودر شربت را برای افزایش کالری نوشیدنی، به آن اضافه کند. اگر فرد مسن است یا نمی تواند نوشیدنی شور بنوشد، باید او را به بیمارستان ببرید.

- گرفتگی عضلات را می توان با ماساژ دادن آنها برطرف کرد. باید روی محل گرفتگی فشار دهید و حوله ی گرمی روی آن قرار دهید. مصرف یک نوشیدنی شور، از عود گرفتگی پیشگیری می کند.

- فردی که دچار این عوارض شده است، حداقل باید 24 ساعت استراحت کند.

در مطلب بعدی در مورد اثرات گرمازدگی بر بدن و راه های پیشگیری از آن صحبت خواهیم کرد.


نويسنده : قاسم محمودی مقدم


صــرع

صرع به تشنجي گفته مي شود كه در اثر تخليه و دشارژهاي الكتريكي در كل يا بخشي از مغز روي مي دهد.

انواع حمله هاي صرعي :

حمله هاي صرعي ممكن است تشنجي يا غير تشنجي باشند و بستگي به اين دارد كه اختلال عملكرد در كجاي مغز اتفاق افتاده و چه وسعتي از مغز را درگير ساخته است.

حمله هاي تشنجي صرعي ، آن حملاتي هستند كه وقتي بيشتر مردم كلمه صرع را مي شنوند بطور معمول به ذهنشان خطور مي كند در اين نوع از حمله صرعي شخص دچار تشنجاتي مي شود كه معمولاً از 2 تا 5 دقيقه طول كشيده و هوشياري بطور كامل از بين مي رود.(صرع بزرگ)

حمله هاي غير تشنجي صرعي ممكن است شامل موارد زير باشد:

خيره شدن نگاه فقط به مدت چند ثانيه، يك حركت غير ارادي دست يا پا و يا يك سري حركات اتوماتيك و تكراري كه در آن آگاهي شخص نسبت به محيط كاهش يافته يا از بين رفته باشد.

از آنجايي كه انواع اين حملات صرعي بسيار گوناگون مي باشد، لذا برخوردهاي متفاوتي را از سوي امدادگر طلب مي كنند و برخي هم هيچ اقدامي را لازم ندارند.

علائم مراحل مختلف صرع بزرگ:

مرحله پيش از حمله

آگاه شدن فرد از وقوع قريب الوقوع حمله به صورت ديدن خطوط زيكزاك ، استشمام بوي خاص ، سردرد، تهوع و


نويسنده : قاسم محمودی مقدم